onsdag 29 juni 2011

Hong Kong dag två.

Dag 2 (Lördag) vaknade vi trötta, 6 timmars tidsskillnad gör att det är natt i Sverige när klockan ringer för morgon i Kina. Planen var att åka ut till en ö och bada och sola, men Fru Spiks fotoallergi och det molninga vädret gjorde att planen blev reviderad. Kusin G bestämde sig för att jobba och vi bestämde oss för att ta en promenad och åka båt till shoppingdelen av Hong Kong. Det var varmt och fuktigt och det luktade forfarande lik (konstigt nog så vande man sig vid lukten och det luktade bara lite illa sista dagen). Bilarna körde fort fort men det fanns bra övergångsställen så det kändes ok att gå över gatan. Vi gick ner till hamnen och promenerade längs ett grönområde. Vi hittade en liten lekpark som Mini Ninjan fick leka i.

Två turister, välekiperade för ett subtropiskt solväder:

Kinesisk lekpark:

Utsikten från lekparken:

Vi provade en allmän toalett i hamnen. Vi hade hört massa skräckhistorier om kinesiska dass men denna i Hong Kong var välskött och ren och hade en toasits. Överhuvudtaget var Hong Kong väldigt rent, det fanns t.o.m. desifinktionsbehållare överallt. Så vi var aldrig oroliga för att bli dåliga i magen. Sen var vi väldigt noga med handhygienen i alla fall.

Vi tog båten/färjan över för lite shopping. Tyvärr var vi för trötta och hungriga för shopping så det blev McDonalds-burgare och kaffe på Starbucks (ja dessa fanns i alla städer som vi besökte. de har invaderat hela världen. Även KFC var ett säkert kort när vi blev hungriga och ville ha mat NU). Och tur för Fru Spiken så gick det att få sojamjölk i kaffet. Hon trodde först att sojamjölken var så utbredd för att asiater är laktosintoleranta men svaret på Starbucks var att sojamjölk ansågs nyttigare än vanlig mjölk. Så hon fick alltid säga till att hon inte ville ha vispad vanlig grädde på sin sojamjölks-frappucino. Tips till andra Starbucks-fans, Java Chip Frappucinon är riktigt nam.

Sen fick vi skynda oss tillbaka till hotellet. I Hong Kong förstod rätt många engelska, jämfört med de andra ställena vi besökte. När man tog en taxi visade man ändå ett visitkort från hotellet så att det inte skulle bli några missförstånd. Fru Spik och Mini Ninjan tog sig en lur. Oljeshejken tog taxi tillbaka för en öl och två med Kusin G. När flickorna piggnat till så var det dags för fördrink och middag. Då ett åskväder drog sig över staden blev det en snabb fördrink på Kusins Gs altan på taket. Sedan bar det av till en restaurang med eldig kinesisk mat a la szechuan. Riktigt gott och trevligt. En pytteliten restaurang med trevlig personal.

Det gick väldigt bra att ha Mini Ninjan på restaurang. Vi hade med oss en bärbar dvd och en bunt med nya filmer som vi tog fram när hon blev uttråkad.

Observera antalet chilifrukter. De är fler än kycklingen. Endast Oljeshejken klarade av att äta denna rätt. Som tur var så var de andra rätterna mycket mildare.

Kinesiskt öl var riktigt gott, lättdrucket. Budweiser släng dig i väggen.

Lampa.

Därefter bar det av till födelsedagsfest hos Kusins Gs kompis. Det var roligt att se hur man bor i Hong Kong. Mini Ninjan var poppis och gjorde succe. Efter lite mingel så packade Fru Spik ned Mini Ninjan i vagnen och promenerade den 5-minuter långa promenaden till hotellet. Oljeshejken stannade kvar på festen och följde sedan med på upptäcksfärd i Hong Kongs barliv.